Pàgina d'inici > ®03_Somnis de Realitat, ®A_Societat Comunicativa > Referents Culturals per crear Missatges Audiovisuals

Referents Culturals per crear Missatges Audiovisuals

this text in… SPANISH ENGLISHDUTCH – & other… Google Translations!

(Fragments Comunicatius): La realitat que vivim individualment es veu influida constantment per estímuls visuals i auditius que forment part de la cultura que adoptem, dels valors, les capacitats creatives i les actituds comunicatives. Com a essers socials la construcció de missatges audiovisuals parteix de la observació i de l’análisis de l’entorn que ens envolta. La publicitat, els programes televisius, les series de ficció i el cinema són alguns dels referents culturals que tenim en comú entre els diferents grups socials. Si fragmentem les obres en unitats de diferents durades podrem accedir-hi i reordenar el material per crear nous missatges. Amb una paraula, una frase, un discurs o una acció es poden complementar registres audiovisuals propis o utilitzar només fragments culturals. Podem comunicar emocions, conviccions, teories del pensament humà i altres conceptes expresats amb llivertat.

Algunes generacions hem crescut amb el K7, amb el VHS i amb la dedicació constant a registrar els estímuls delsmitjans comunicatius i fer-nos el propi material recopilatori. Des de les mescles de radio a les películes o programes de televisió el passat ens ensenya el camí per innovar i seguir comunicant, encara que haguem de superar barreres com les dels drets d’autor. Aquest debat no l’hem de donar per fetja que ens queda molt camí i de segur que el mercat pot trobar noves fórmules per fer rentable dedicar-se acrear obres culturals i alhora no fer-ho en detriment de l’espectador.

Us enllaço, per falta de producció, un video que ja porta temps a internet i pot servir com a exemple de les tesis anteriors. 7 minuts de mescla cultural televisiva. Us recomano veure algún dels referents que inclou:

[Youtube=http://www.youtube.com/watch?v=8cmgg2ekIOo]

– El Odio (cine)
– El Club de la Lucha (cine)
– Los Hermanos Marx (cine)
– 324 (TV_Catalunya)
– House (series_TV)
– Trainspotting (cine)
– Silenci (TV3_Catalunya)
– Noche H (TV_Cuatro)
– Noticias (TVE_1)
– Gente (TVE_2)
– Rompecorazones (series_TV)
– Ghost in the Shell
y otros referentes como…
El club de los poetas muertos
Tricicle
Sexo en nueva york
South Park
Magnolia
Rambo

(Fase 1) Amb el disseny dels diferents elements per gestionar es poden Integrar les diferents Bases de dades de Cinema i Documental que hi ha a la UB, a les Biblioteques de les Facultats, a les Biblioteques especialitzades i altres arxius de material Audiovisual de Consulta o Préstec, per a personal Docent o per a Alumnes Matriculats a la Universitat. Amb aquest procés de vinculació o trespàs dels continguts informatius i gràfics (que il·lustren el material cultural) podem generar un espai col·laboratiu destinat a l’ús educatiu vinculant progressivament els continguts web relacionats amb els referents culturals.
Els professors poden anar treballant el material audiovisual cultural per a orientar les seves classes a l’anàlisis d’aquests i a la relació amb els conceptes subjectes a estudi i evaluació (contínua..). Els referents no tenen perquè tenir el fragment en vídeo del que tracten, però bé pot ser un objectiu per a un projecte més gran.
En principi s’hauria de generant un espai de consulta obert on no figurin els fragments audiovisuals, nomès fotogrames o imatges per a tenir referents visuals del contingut. En un espai més reduït accessible des de la comunitat educativa, principal o exclusivament per a personal Docent.
També pot anar creixent, obrint el treball col·laboratiu a altres Universitats, o cenrtres d’educació Primária i Secundàparia.
Els professors poden utilitzar els fragments des de les aules, fent-se una llista personalitzada per treballar. D’aquesta manera poden anar reproduint seqüències de diferents fons culturals en diferents moments de classe i parar per explicar els continguts o obrir un espai de participació.
En una bona base de dades es poden generar infinites opcions per llistar i reordenar els continguts. L’aplicatiu intern, vinculat al perfil personal de la pròpia institució, permet accedir a un sistema personalitzat de gestió de continguts i permet col·laborar en el procés de generació d’entrades culturals. Aquets fragments teòrics de productes audiovisuals poden anar-se introduïnt també com a vídeos web vinculables i incrustables a diferents espais. (pot existir un filtre als servidors per la reproducció restringint-ho a l’estat espanyol i evitar alguns conflictes entre legislacions del copyright i centrar el debat a en les institucions del pais). Els tècnics audiovisuals de cada centre-area-campus poden seguir uns procediments de calitat i format per tal d’unificar els talls de vídeo i posar-hi unes franges informatives al principi i final del vídeo (2seg).

(Fase 2) Obrir a tots els usuaris d’internet l’apicatiu de creació de seqüències, de la base de dades de referents cuturals, per tal de poder-se registrar i composar missatges també amb altres fragments de vídeos que es troven a internet (Youtube, Vimeo, Megavideo,…). Mesclar diferents fons o parts d’aquestes en un editor o bé crear llistes de vídeos, en un perfil personal que pot compartir-se i aprofitar les possibilitat del fenòmen de comunitat.
Dos aplicatius ajuden a gestionar els vídeos per utilitzar-los a la docència o bé per a aprendre de forma lliure a internet i fins i tot per produir continguts d’Oci (Zappings de Referects Culturals i videos Personals o trobats a Internet). Els espais educatius han de controlar per un costat els Referents del Cinema i Documental i per altre els fragments dels videos que es troben a internet i tenen un interès educatiu, els dos espais vinculen el coneixement amb la cultura comercial i popular. Es poden vincular les entrades amb wikis educatius i amb reflexions-argumentacions de diferents aspectes y diferents disciplines. També es pot visionar els continguts en una mateixa direcció però en sentit contrari, i relacionar els coneixements amb diferents referents culturals (comercials i populars).

*Veig que el tema està tenint resò als mitjans a partir d’un AvantProjecte de Llei sobre Economia Sostenible que proposava el Govern i a partir del qual es poden obrir diferents Debats Socials, per entendre com volem fer que sigui la nostra societat en un futur. Està clar que el model ha de ser sostenible. Intentaré recollir algún article i comentar-lo a continuació del Post i possiblement aquest vagi enllaçat a altres Entrades on es parli del tema i s’en comentin artícles.

El format que proposa EDUVISUALS no es tanca al comentari de text, però intenta fer unitats de pensament a través de l’audiovisual. Pot ser l’esai de Comentaris (vista la poca “participació ciutadana”) un bon lloc per esplaiar-me filosoficament, ja que el pensament fa que anem modificant les opinions sobre les coses i l’argumentació pot enfortir-nos o posar en evidència si les opinions tenen fonament. Espero seguir la línia, encara que no sempre queda ben definida, ni tampoc a on en situem respecte aquesta barrera imaginària.

Ruby for the Culture, that It’s a new Knowlage.

Anuncis
  1. Novembre 12, 2009 a les 3:08 pm

    Si clar

    • Novembre 14, 2009 a les 11:42 am

      No sempre està clara la necessitat comunicativa i el dret essencial lligat a la llibertat d’expressió. Tenim dret a la utilització de referents culturals per a comunicar missatges personals, sense ánim de lucre i d’abast global.

  2. Novembre 29, 2009 a les 3:00 pm

    Sigue leyendo en Catalán… http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwp.me%2FpsPe2-2u&sl=es&tl=ca
    Este es el comentario de una entrada del Blog “Chica de la Tele”: http://www.chicadelatele.com/2009/11/27/cierra-mininova-pero-hay-alternativas/

    No entiendo como el acceso a la cultura puede ser libre aunque estoy totalmente de acuerdo en que se vayan liberando contenidos en un medio dinámico como Internet.

    – El P2P es una herramienta muy útil no solo para la piratería, pero ¿se puede ganar dinero con los archivos que se ponen a disposición del mundo? Aunque sea contenido propio, no creo que deba haber lucro alguno, o se comparte o se es egoísta.

    – Las paginas que reunen enlaces para descargar o para ver en Streaming cultura comercial no deberían contener anuncios o virales publicitarias engañosas. Se parece a cobrar por mostrar contenidos y eso no lo veo muy lógico con la ideología de cultura libre.

    – Se pueden vender objetos e incluso los mismos contenidos en formato físico. Eso, con su correspondiente pago a los artistas puede suponer el argumento fundamental: “Estamos promocionando la cultura con un sistema de libre acceso”. Vender camisetas, objetos freaks y DVDs de coleccionistas (Originales). A mi entender un archivo digital no debería tener precio al menos tratándose de Streaming (Que por eso pagamos tanto por el servicio de conexión).

    – Para que limitar el tiempo de visionado 72min o 52min y hacer esperar, o reiniciar el Módem,… El uso Premiun de servicios como MegaUpload debería ser solo para descargas, no para ver desde internet e incluso los servicios gratuitos deberían poder incorporar (Legalmente) unas estadísticas de uso, para saber los capítulos y películas visionados, la puntuación y los comentarios que hemos hecho, compartir-lo con amigos o con el mundo, hacerse fan y proponer listas de reproducción de lo mejor que conoces o por temas asociados tratados en diferentes Referentes Culturales… ¿Que se podrá hacer en 10 años, y en 100, y en 1000? Hay que reflexionar el como deben ser las cosas… no en como podemos exprimir el sistema hasta que dure, como hacen compañías de servicios en comunicaciones y grandes productoras de contenidos… (los beneficios no son para siempre)

    – Tampoco entiendo la necesidad de colgar lo último en el mercado. Esto si que daña tanto a los beneficios necesarios para recuperar y pagar los sueldos a muchas personas como para mantener los razonamientos de cultura libre. Debe haber un tiempo de explotación e incluso un nivel de beneficios antes de poder disponer de forma gratuita los contenidos en Internet. Quien pueda pagar la exclusividad o la novedad que lo haga. Quien pueda pagar los objetos de culto (así como antiguamente era el Oro ahora puede ser la edición especial de BadeRunner digitalizada y remontada por el director) que lo hagan, ellos contribuyen que el resto del mundo pueda almenos acceder al contenido (etereo) con libertad.

    – Lo gratuito no debe significar sin calidad, pues los Screaners dejan mucho que desear, y peor aún si son Pantallazos de DVDs cuando pueden Reiperarse estos ofreciendo una compasión digna. En este punto quiero agradecer a los freaks que subtitulan contenidos gravados de la televisión o de los Ripeados, ellos hacen posible ver y escuchar las versiones originales de producciones extranjeras (pues España cuesta mucho entender la VOS si se puede doblar todo; las dos formas son interesantes aunque en cada uno se pierde algo del valor original. Lo mejor es conocer idiomas, no?).

    – ¿Por que no podemos editar Fragmentos de la cultura en un sistema de Referentes Culturales que aporte valores educativos y de ocio a la sociedad? ¿No tienen las empresas y las producciones una Responsabilidad Social y se deben a la cultura a la que ellos también hacen referencia con sus contenidos comerciales?

    En eso estoy trabajando, en entender y justificar mis convicciones que a veces no las tengo tan claras. Hasta pronto. Buen trabajo!

  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: